divendres, 7 de juny del 2013

EMPLENANT LA MOTXILLA

Cal dir que hi ha hagut molta varietat i que cada un dels treballs presentats té la seva importància. 
Ha estat molt enriquidor poder compartir tots els plans de millora i els documentals realitzats, això fa que ens adonem de les diferents mirades que hi ha en un grup d'estudiants com el nostre.
Cada un/a, partint de la seva realitat, de les seves creences, de la seva motxilla ha aprofitat les seves competències per aportar un granet més al futur, a l'educació, i a fer millor els centres que us han acollit. 
Compartir amb el grup cada una de les pràctiques ens ajuda a omplir la nostra motxilla de nous recursos i possibilitats, però també a reflexionar que cada un d'aquests projectes funciona depenent de la realitat del centre i de les possibilitats que tenen. Potser un projecte que funciona a Palma, no funcionaria a es Mercadal o a Sant Antoni de Portmany.

Comentaré dos dels projectes de millora exposats per les meves companyes de Menorca.

L'hort escolar ecològic
Per què m’ha agradat o, quins aspectes m’han cridat l’atenció?
Com ja vaig comentar en el moment en què les companyes ens van explicar el seu pla de millora, posar un projecte d'aquestes característiques en funcionament és un gran repte i mereix el seu reconeixement. 

Quins objectius té? 
Apropar a l'escola les potencialitats de la feina amb l'entorn natural i de la sostenibilitat.

Dificultats i obstacles que veig?
Potser, i a vegades ens passa per ser massa ambicioses, no van tenir en compte el temps que estarien fent pràctiques i tot el que comportaria aquesta moguda i per això no han pogut veure realitzat el seu projecte

Les primeres passes a vegades són les més difícils però sovint són les més fermes!

El fet, però, és que l'escola ja compte amb un projecte i amb el camí obert per a continuar-lo. Potser d'aquí un temps aquest projecte, que ara està en construcció, sigui un referent per altres centres que vulguin incloure en la seva línia de treball totes les ventatges que pot aportar un hort ecològic, amb tot el que això implica a nivell de salut, de creixement sostenible, de cooperació...

El Pati un espai educatiu

Per què m’ha agradat o, quins aspectes m’han cridat l’atenció?
m'ha agradat perquè parteix de la necessitat real de l'escola de tenir un espai exterior que ofereixi més possibilitats educatives ja que no comptava amb cap proposta, i que aquestes no siguin sols unes millores estètiques.  
El fet que elles observessin la realitat existent i sentissin pròpia aquesta necessitat s'ha vist reflectit en el seu projecte i en els resultats finals.
Aquest pprojecte de millora ens ajuda a comprovar com tots els espais són pels infants, grans possibilitats d'aprenentatge.

Quins objectius té? 
Té una clara intenció educativa. L'espai exterior no ha de ser sols un espai d'entreteniment sinó de noves oportunitats d'aprenentatge, de descobriment i d'experimentació tant individual com col·lectiva i que sigui adequat a les necessitats i interessos dels infants.
A part d'això m'ha semblat molt important que aquests canvis i propostes es facin amb material  naturals i reciclats.

Quina és la seva avaluació?
La seva avaluació es basa en l'observació sistemàtica dels moments de joc dels infants i de l'utilització dels espais en el seu conjunt.

Dificultats i obstacles que veig?
Les seves propostes han estat molt ben acollides al centre, així i tot ha mancat la participació de les famílies. El centre no té una cultura gaire participativa i això ha fet que no tinguessin molta resposta per part dels pares i mares.
Però qui sap si amb el temps aquest pot ser el punt de partida d'una relació escola-família més propera.

Competències

1.2. He revistat i reflexionat sobre les diferents exposicions i valorat aquelles que m'han semblat més interessants o que m'han cridat l'atenció per algun motiu.
1.3. He accedit als diferents blogs de les companyes per tal de recordar i profunditzar en els seus projectes.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada